همسرم ، منم دوستت دارم

این ها یادداشت های منه . روزهای زندگی منه

همسرم ، منم دوستت دارم

این ها یادداشت های منه . روزهای زندگی منه

رولت خرما


چند سال پیش تو یه مهمونی ، فامیل دورمون یه رولت خرما درست کرده بود که خیلی خوشم اومد و دستورش رو همین طوری شفاهی ازش گرفتم .یه بار دوران نامزدی واسه مادر شوهرم اینا درست کردم خیلی خوششون اومد . چند روز پیش به ذهنم رسید برای شرکت هم درست کنم. به دلیل اینکه ماه پیش که 1 هفته مرخصی رفتم ، واسه این ماه هم مرخصی می خوام گفتم خلاصه دیگه .... دیگه دیگه . رئیسمون دیابت داره ، به نظرم این رولت خرما مناسب اومد .

از نیمه های کار ، یهو یادم افتاد دستورش رو براتون بگذارم . چون چیزیه که تا حالا هرکس تست کرده خوشش اومده . بخصوص چون خرما داره طبیعیه . و این هم مزید علت میشه .

خوب .دستورش به این صورت است که : ازین خرما ها ی کیلویی که شیره داره و چسبناک هست استفاده میکنیم . (عکس یادم نبود بگیرم ). بعد از اینکه شستیم و هسته هاشو در آوردیم با دست کاملاً ورز میدیم ، تا یک دست بشه و کاملاً حالت خمیری بگیره .و به اندازه یه توپ متوسط گلوله می کنیم .هرجا کارسخت شد یه کم خرماها گرم بشن ، نرم میشه و اگر به دستتون چسبید، دستتون رو آغشته به کمی روغن کنید . 


آرد گندم رو روی حرارت قرار داده تا کمی از حالت خامی دربیاد . من 10 قاشق آرد استفاده کردم . نباید رنگ آرد تیره بشه فقط حرارت ببینه تا بوی خام بودنش از بین بره . 

یه کره 100 گرمی رو داخل آرد می اندازیم ، و به تدریج آرد و کره رو روی حرارات با هم مخلوط می کنیم. 

تا به این شکل در بیاد و وقتی سرد شد چسبندگی داشته باشه . 

 

حالا یه نایلون بزرگ برای درست کردن رولت نیاز داریم . من یه کیسه فریزر رو باز کردم . از سلفون استفاده نکردم چون ممکن بود پاره بشه همین طور از کاغذ کالک به همین دلیل .کیسه فریزر روی روی میز پهن کردم و برای اینکه تکون نخوره زیرش چند قطره آب روی میز چکوندم . 

  

یکی از گلوله های خرما رو روی نایلون پهن می کنیم . از روغن برای عدم چسبندگی استفاده کنید. تا ضخامتش به 5 میلیمتر برسه و همه قسمتهاش به یک اندازه باشه .

 

حالا مقداری از مخلوط آرد و کره روی این لایه خرما می گذاریم به طوریکه ضخامت آرد هم 5 میلیمتر بشه و 1 سانت از لبه ها فاصله میگذاریم . کمی هم از پودر جادویی هل روش می ریزیم تا خوشبو بشه.

حالا مقداری مغز گردو ریز شده یا مغز پسته یا بادوم اگه دوست داشتین روی لایه آرد میریزین و با پشت قاشق کمی سفت می کنین که موقع رول کردن تکون نخوره.

حالا با کمک پلاستیمک فریزر شروع می کنیم به رول کردن لایه خرما و آرد تا به انتها برسیم .


به این شکل




بوسیله پلاستیک فریزر دورتادور رولت رو می پوشونید و کمی با دست به حالت رول کردن فشار وارد می کنید تا لایه ها کاملاً بهم بچسبند و می گذارین توی فریزر . 2 ،‌3 ساعتی لازم داره تا خودشو بگیره .

بعد می تونید هرزمان که خواستین برش بدین و توی کاغذهای شیرینی بگذارین که هم شکیل تره هم دیگه به هم نمی چسبن .




امتحانش ضرر نداره .


پ نوشت : وقتی آوردم شرکت همه خوششون آومد . رئیسم که باورش نمیشد خودم درست کرده باشم .نمی دونم چرا انقدر منو بی دست و پا فرض کرده بود.

مسئول خدماتی هم نخورده گفت : خیلی با کلاسه حتماً خوشمزه است .

خلاصه غوغایی تو شرکت به پا شد .

هه هه هه

نظرات 14 + ارسال نظر
شیوادالان بهشت چهارشنبه 20 دی‌ماه سال 1391 ساعت 01:34 ب.ظ http://shiva1368.blofsky.com

ما که از دیدنش سیر نشدیم نمیدونم همکارات از خوردنش سیر شدن یا نه

مرسی عزیزم . دیگه انقدر شرمنده ام نکن .شما که خودت کلی کدبانو هستی

ساناز چهارشنبه 20 دی‌ماه سال 1391 ساعت 02:58 ب.ظ http://yek-mosht-khatere.blogfa.com

سلام.خوبی عزیزم.افرین فکر جالی بود امروز حتما درست میکنم همسری بخوره اگه خوشش اومد فردا برای منزل مادرشوهر جانم درست کنم وببرم.راستی پوست خرما رو گرفتی دیگه؟

نه عزیزم . فقط هسته هاشو در آوردم . همین طور که ورز میدی پوستش هم له میشه و نیازی نیست.
حتماً‌درست کن .فقط خرماش ازین سفتها باشه ها .
ایشالا که حمید آقا خوشش بیاد .

مونا چهارشنبه 20 دی‌ماه سال 1391 ساعت 06:25 ب.ظ http://perfectionist.blogfa.com

سلام
به به!
رزماری جون چه می کنی شما!
منم می خوام خب :(

ان شاءالله بعدا درست می کنم. مرسی که کلی عکس گرفتی برامون :)

راستی! واسه توضیحاتی هم که دادی تو وبم ممنونم دوستم :)

خواهش می کنم عزیز دلم . به هرصورت یکی از مسائل حیاتی زندگی ما خانم هاست دیگه .
نظر لطفته خانمی گل

کلاسیکــــــ پنج‌شنبه 21 دی‌ماه سال 1391 ساعت 09:36 ق.ظ

خانوم گلی ،
میگم این عکسا دل شیرم آب میکنه بابا!
من با اجازت دستورشو بر داشتم ببرم سر فرصت درست کنم

میخوام تا یه مدت دیگه یه تغییراتی به وبم بدم

خوشحال میشم حضورتو ببینم خانومی

به به سلام مریم جان . خوبی ایشالا.خواهش میکنم گلم گذاشتم که دوستان استفاده کنن . امیدوارم که مزه اش هم مثل عکسش خوب بشه و از پیشنهادی که دادم بهتون شرمنده نشم .میام پیشت ایشالا

neo پنج‌شنبه 21 دی‌ماه سال 1391 ساعت 04:03 ب.ظ http://cruel-life.blogsky.com/

ایول حتما ی بار درست میکنم.دستت درد نکنه.
خیلی حال میده وقتی ی چیزی درست میکنی و همه خوششون میاد.

خواهش میکنم . ممنون که شما هم ازم تعریف کردی
خیلی خوب بود . همه تعریف ، تمجید ، ..... .منم : خواهش می کنم .نوش جون و ....

لبخند بانو شنبه 23 دی‌ماه سال 1391 ساعت 02:31 ب.ظ http://labkhandam.blogsky.com/

به به چه تزینی...من که حتما درستش میکنم....خیلی خوشکله و کلا من طعم خرما رو با آرد و روغن که الان جاش کره هست و دوست دارم...ترکیب آرد و روغن برای خرما خیلی خوبه...ما تو شهرمون از این ترکیب برای رنگینک استفاده می کنیم...

لبخند خوبم ، کره برای اینه که آرد از لابلای خرما بیرون نریزه . دستورشو با روغن جامد بهم داده بودن که چون من روغن جامد نداشتم از کره استفاده کردم. نیمه جامد هم خراب میشه ها . واسه همین .
رنگینک رو هم یکی دوبار درست کردم .خیلی خوشمزه است .ولی اونم اصولیشو نمی دونم .فقط همین طوری شنیدم و درست کردم . اگه دقیق می دونی ، توی وبت بذار بقیه هم استفاده کنن گلم.

ساناز یکشنبه 24 دی‌ماه سال 1391 ساعت 03:19 ب.ظ http://yek-mosht-khatere.blogfa.com

سلام خانمی.من که برای خود شیرینی جلو فک و فامیل همسری درست کردم و جمعه شب بردم خو نه مادر شوهر همه خوردن و کلی خوششون اومد اما یادم رفت عکس بگیرمالبته فقط من سر رول کردنش مشکل داشتم.اونم ۵شنبه یه کم درست کردم تا ببینم میتونم فردا درست کنم ببرم که نمیشد رول بشه واسه همین جمعه شب به جای رول یه طبقه خرما و یه طبقه ارد تفت داده شده با هل و یه طبقه مجدد خرما و مجدد روش پودر مغز گردو ریختم وبعد یخچال مثل باقلوا برش زدم.اگه رول کردنشو توضیح بدی ممنون میشم

تو وبت برات می نویسم

ساناز یکشنبه 24 دی‌ماه سال 1391 ساعت 04:50 ب.ظ http://yek-mosht-khatere.blogfa.com

مرسی عزیزم از اینکه تجربیاتت رو در اختیارم گذاشتی.مشکل این بود که من یادم رفته بود به کیسه فریزر روغن بزنم.واسه همین خرما به کیسه میجسبید و جدا نمیشد.و موقع کندن رول خراب میشد.همش کیسه رو خیس میکردم اما فایده نداشت

خوب الهی شکر که فهمیدی مشکل کجاست . ایشالا یه بار هم رولتش رو درست کنی .ولی اون مدلی که هم تو درست کردی جالبه به نظرم.خوبی آشپزی اینه که پر از ایده های جدیده

وای چه فکر باحالی
من توپی درست می کنم تو مغز می غلتونم ولی این دستور تو باید بهتر باشه چون مثل رنگینک میشه

فقط یک چی بگم این مراحلی که واسه خرما طی کردی و کیسه فریزر و اینا اگه خرمات از این خرما نیمه خشکا باشه زحمتی نداره...کلا نباد رطب باشه و شیره دار باید خرماش از این خرما جنوبیه یا عربیا باشه اونا سفتن و باید چرخ بشن یا با غذاساز خرد بشن ولی واسه رول کردن و شکل دادن عالین

این خرماها که من استفاده کردم ،‌معروف به خرمای دشتستان هست . و چون دستورش رو هم من از یکی دیگه تئوری شنیدم دقیقاً نمی دونم با خرمای دیگه هم میشه یا نه .
اون توپک ها هم خیلی خوبن .ازونا واسه سفره افطار درست کردم . تو کنجد و پودر نارگیل و ترافل رنگی غلتوندم .

زیتون (روان شناسی تغذیه ) سه‌شنبه 26 دی‌ماه سال 1391 ساعت 04:20 ب.ظ http://zatun.blogsky.com

برام جالب بود که این پست من رو تو وبتون گذاشتین

سحر دی زاد دوشنبه 2 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 10:05 ق.ظ http://dayzad.blogsky.com

سلام عزیزم
از وبلاگت خوشم اومد همینجوری شروع کردم به خوندن پستهات تا رسیدم به اینجا
تا آخرش خوندم و یادم اومد که چند سال پیش رفته بودیم شیراز . ی خانم شیرازی اینو برامون درست کرد و بهش میگفت رنگینک و سر سفره آورد دقیقا با همین طرز پخت اما بدون مغز گردو یا چیز دیگه ای. خیلی خوشمزه بود.
نوش جونتون

سلام .ممنونم از محبتت . درسته ، موادش خیلی نزدیک یه رنگینگ هست . هر دوشون خوشمزه هستن

م(خط خطی) دوشنبه 2 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 04:03 ب.ظ http://www.khatkhati-92.blogfa.com

چه رولت خرمای زیبایی بود
مرسی

خواهش می کنم خانم .این نظر لطف شماست

وبلاگچه خاطرات جمعه 3 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 10:16 ب.ظ http://veblogchekhaterat.persianblog.ir/

به نظر خیلی خوش مزه میاد

طعمش عالـــــــــــــــــــــــــیه .حتماً امتحان کن

مامان عاطفه سه‌شنبه 19 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 10:11 ب.ظ http://nini_naaznaaz.niniweblog.com/

سلام.من الان میخوام درستش کنم.نخندی بدون مغز گردو و بادوم.هههههه
آخه خرما زیاد دارم میترسم خراب بشه میخوام باهاش اینو درست کنم.مغز هم در خونه موجود نیس

سلام خانمی . نه عزیزم بد نمیشه فقط اگه مغز داشته باشه خوشمزه تر میشه .
مثل خرمای خالی می مونه که وقتی لاش گردو میگذاری طعمش دلچسب تر میشه ولی بدون مغز هم بد نمیشه .
ایشالا درست کنی و خوب از آب در بیاد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد